Ač se to zdá neuvěřitelné, email je stále tou nejefektivnější formou marketingu. Přes 80 % malých a středních podniků ho využívá jako primární způsob komunikace se zákazníky. Pomocí emailu můžete úspěšně propagovat takřka cokoliv: blog, webinář, nový produkt… Musíte ale vědět, jak na to. Dnes se podíváme na pět základních chyb, které se v marketingových emailech objevují:
- neosobní adresa odesílatele
- nulová personifikace
- příliš komplikované sdělení
- špatná kompatibilita s telefony
- komplikované zrušení odběru emailů
Neosobní adresa odesílatele
Než začneme, je třeba si uvědomit, k čemu marketingový email vlastně slouží. Máte emailovou adresu potenciálního zákazníka, Vaše cíle jsou:
- zaujmout – propagace značky u „nezákazníků“
- přesvědčit – efektivní přeměna „nezákazníků“ v zákazníky
- udržet – zajištění spokojenosti a zájmu zákazníků (informace, speciální nabídky…)
Většina firem svoje emaily koncipuje příliš přímočaře a neosobně, zákazník musí být přesvědčen o tom, že Vám na něm záleží. Když email odesílatele začíná noreply@ nebo DoNotReply@, tak to opravdu nedělá dobrý dojem. Studie prokazuje, že pro 64 % zákazníků je adresa odesílatele primární rozhodovací faktor, zda email vůbec otevřou.
Váš klient také musí mít možnost na email odpovědět, nikdy nesmíte zapomenout na přiložení telefonního čísla nebo alespoň odkaz na profily na sociálních sítích. Největší úspěch mají emaily, které odesílá „opravdový člověk“, ideálně někdo z managementu firmy, i když je samozřejmě nemusí psát přímo on.
Nulová personifikace
Emaily typu „jedna velikost sedne všem“ dnes už rozhodně nefungují. (Otázkou zůstává, jestli vůbec někdy fungovaly.) Emaily je nutné segmentovat a personalizovat pro různé skupiny lidí. Manažer nadnárodní firmy řeší jiné problémy než drobný podnikatel, ale přesto se oba mohou stát vašimi klienty. Svoje emailové kampaně bohužel segmentuje pouze 11 % firem. Na co se tedy zaměřit? Tady je pár tipů:
- pracovní obor
- vzdělání, funkce
- velikost společnosti
- zeměpisná poloha
- zájmy
K personalizaci emailů je potřeba mít informace o daném klientovi. Kde je vzít? Pokud u Vás už někdy nakupoval, většinu potřebných informací už máte. Klíčové je si svoje kontakty správně rozdělit do skupin. Ke správnému sběru a třídění informací se perfektně hodí CRM systémy. Nemáte s nimi žádné zkušenosti? Vyzkoušejte bezplatnou demoverzi CRM systému, klidně hned teď!
Příliš komplikované sdělení
Vaším nejlepším přítelem v propagačních emailech je CTA (výzva k akci). To ale rozhodně neznamená, že byste ho měli cpát všude. V emailu by mělo být v podstatě pouze jedno sdělení a odkaz. Čím více informací a odkazů, tím více možností zákazník má a tím je pravděpodobnější, že nebude volit vůbec a neklikne na nic. Tomuto fenoménu se říká paradox volby. Mějte tedy na paměti, že úsloví „v jednoduchosti je krása“ u marketingových emailů platí dvojnásob.
Špatná kompatibilita s telefony
Studie z roku 2018 prokazuje, že až 61 % veškeré emailové komunikace probíhá přes chytré telefony. Navíc 40 % uživatelů emailovou schránku v telefonu kontroluje několikrát denně. Je tedy velmi důležité, aby formátování vašich emailů bylo kompatibilní s chytrými zařízeními. Když nebude, může být vaše sdělení sebelepší, ale klienti si ho jednoduše nemohou přečíst. Tuto chybu dělá zhruba každá pátá firma. Když si dáte pozor, budete mít oproti ostatním znatelnou výhodu.
Komplikované zrušení odběru emailů
Podle nařízení Evropské unie musí každý propagační email obsahovat tlačítko na zrušení odběru. Některé firmy se snaží toto nařízení obcházet tím, že tlačítko dělají co nejmenší a schovávají ho do zápatí. To je chyba, protože když někdo chce odběr zrušit, tlačítko stejně najde. Tento postup vede pouze k ještě větší frustraci a špatnému mínění o dané firmě. Když bude tlačítko na zrušení odběru dobře viditelné, budou vaše emaily působit mnohem profesionálněji.
Nezapomínejte, že zrušení odběru je pro Vás závazné! Když budete takovému klientovi posílat propagační materiály dále, hrozí vám vysoká pokuta. Nejste s GDPR nařízeními evropské unie plně seznámeni? Doporučujeme GDPR audit.
Shrnutí
Ještě jednou tedy vypíchneme tři úplně nejdůležitější věci, které byste si měli z tohoto článku odnést:
- osobní přístup k zákazníkům je klíčový
- emaily by neměly být zbytečně komplikované
- pokud chcete dělat emailové propagace efektivně, je CRM systém naprosto nezbytný