Co si představíte pod pojmem akvizice? Pokud se vám jako první vybaví telemarketing, určitě nejste sami. Pravdou však je, že telemarketing či cold calling představují jen velice malou část této marketingové oblasti. Co to akvizice vlastně je, jaké způsoby existují a který z nich je nejefektivnější? To vše se dozvíte v tomto článku.
1. Může telemarketing fungovat?
V neděli ráno vám zazvoní telefon, zvednete ho a ze sluchátka se ozve otravný hlas nahrávky. Asi to známe všichni a málokoho z nás by to přesvědčilo k nákupu. Telemarketing je skutečně jedním z nejstarších způsobů akvizice a zřejmě i proto této oblasti stále dělá jméno.
Pravdou je, že ne veškerý cold calling musí vypadat takto. Pakliže svou akvizici personalizujete, zákazníka si pečlivě vyberete a předem si o něm zjistíte klíčové informace, cold calling bude skutečně efektivní.
Zásadním faktem je, že cílem zpravidla není okamžitý prodej. Stejně jako u dalších prostředků, akvizice má zejména zaujmout. Už to, že zákazníka oslovíte a upozorníte na existenci svého produktu, může být zásadní pro jeho následující rozhodování. Prodej nemusí být přímo úměrný vaší akvizici.
2. Blog jako nepřímá forma akvizice
Dalším prostředkem nepřímé akvizice nových zákazníků je blog. Psaní blogových článků za účelem akviziční činnosti rychle získává na popularitě. Zkuste se podívat na stránky svého oblíbeného prodejce a s největší pravděpodobností zjistíte, že provozuje blog.
Cílem blogu je skrze tématický článek přivést na vaše stránky potenciálního klienta, který tak získá povědomí o existenci vaší značky – tzv. brand awareness.
Zároveň jeho aktivita zvyšuje míru návštěvnosti blogu, což vaší stránce následně pomůže, co se do vyhledatelnosti týče.
A jak na dobrý blogový článek? Zaměřte se na analýzu klíčových slov, vyberte si související téma a naučte se dobře psát.
3. Content marketing na spřátelených webech
Podobným způsobem jako fungují blogové články, lze získávat potenciální klienty skrze content marketing na spřátelených webech. Tento způsob akvizice je pro vás ideální, pakliže chcete rozšířit svoji zákaznickou základnu do nových vod.
4. Newsletter, online verze cold callingu
Online verzí cold callingu je bezpochyby newsletter. Vlivem pravidel GDPR je newsletter skutečně personalizovanou formou akvizice – s jeho zasíláním musí zákazník určitým způsobem souhlasit, jinak se jedná o spam. Souhlas zpravidla vyjadřuje na vašich stránkách, a nebo jej můžete oslovit na základě tzv. oprávněného zájmu – pokud u vás již nakoupil a použil k tomu svou e-mailovou adresu.
Ačkoliv takového zákazníka může být těžší sehnat, tento způsob akvizice je mnohem lépe cílený a jeho efektivita je tedy zpravidla vyšší.
Záměrem newsletteru je pak si zákazníka udržet a průběžně mu připomínat svůj produkt. Soustřeďte se proto na vytváření plnohodného obsahu, kterým jej zaujmete natolik, aby vás odebíral dál.
5. Určete si správně svého zákazníka
Abyste vytěžili z akvizice nových zákazníků maximum, nemusíte využívat všech uvedených způsobů. Naopak. Základem akvizice je správně cílená kampaň. Pakliže si vhodně určíte a formulujete svého zákazníka, pochopíte, na jakých platformách jej oslovit.
Pokud např. prodáváte zubní protézu a vaší cílovou skupinou jsou senioři 80+, akvizice skrze newsletter či blog nemusí být úplně nejefektivnější volbou.
Zjistěte proto, kdo je váš zákazník, určete si správně zákaznickou personu a cílete svou akvizici přímo na něj. Jedině tak se setkáte s úspěchem.
Stále si nevíte rady? Akvizice nových zákazníků je poměrně věda a ne každý je schopen ji pochopit. Neváhejte se proto obrátit na odborníka. V současnosti existují firmy, které vám za poplatek rádi poradí a pomohou cílit akvizici tak, aby byla skutečně efektivní.
CheapAdultWebcam